reklama

Potemkinov most v Bratislave

Nie, nie je to názov nejakého novo projektovaného mosta v Bratislave, ani sa tak nebude volať  nový vládny PPP diaľničný most cez Dunaj. Tak sa bude volať nebohý Starý most po tzv. rekonštrukcii. Teda ak sa ho podarí dokončiť. Zatiaľ sa na magistráte tvária, že o rok koncom októbra bude hotový, hoci primátor Ftáčnik sa už teraz teší, ako sa bude hádať s projektantom, čo neveští nič dobré pre jeho dokončenie včas. Aj preto hrozí, že ak by sa primátorom stal opäť alibistický Ftáčnik, Bratislava by získala Potemkinov most namiesto nového Starého. Ftáčnik už svoje „kvality“ ukázal pri riešení kauzy PKO.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Dnes je ťažké odhadnúť ako skončí Ftáčnik story s mostom, keď máte informácie prevažne len z médií, no je temer isté, že Potemkinovho mosta budú plné médiá. Scenárov môže byť viac.

1. Stihnú sa rozobrať piliere a potom stavba zamrzne, nie preto, že bude tuhá zima v decembri, ale preto, lebo sa zistí, že most sa do konca roka 2015 dokončiť nestihne a teda peniaze z EÚ sú v ťahu. Ide o 85% z 58 miliónov! Totiž piliere sa začali rozoberať v strede septembra, budú sa rozoberať postupne po jednom, nie naraz! Rozobratie jedného piliera sa odhaduje do 45 dní!!! Rozobratie 2 pilierov vychádza teda niekedy na december. Ak teda bude priaznivé počasie. Následne v zime betónovať piliere v koryte rieky akou je Dunaj ... no to chce veľkú odvahu. V momente, keď si účastníci stavby uvedomia, že to nedokončia, prídu hádky (aj cez médiá) a trestné oznámenia budú lietať vzduchom. V takom chaose sa už nepostaví nič. Navyše zadlženie Bratislavy pekne poskočí, keďže vykonané práce niekto musí zaplatiť, že áno. Hlavne, ak by sa náhodou so SMERom spriaznený Ftáčnik nestal primátorom. Odkaz zo Žiliny je jasný.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

2. Ďalší scenár môže byť, že účastníci stavby sú silno veriaci a uveria, že sa to dá ešte dostavať. Potom sa stavba môže zastaviť hocikedy, keď narazia na závažnú prekážku finančného, technického, či administratívneho charakteru. Napríklad stačí, aby sa potvrdilo, že geologické podložie v Dunaji je horšie ako projekt predpokladal. Však prečo by robili prieskumné vrty pred stavbou, keď je to drahé? Veď ani prieskum dna Dunaja , či tam nie sú nejaké problematické predmety, nebol potrebný, že? Potom stavba piliera 34 sa predraží a hlavne predĺži. No skôr to vidím na nekonečné hádky o peniazoch, keďže sa ukazuje, že mostovka bude drahšia, zmeny na Štúrovej ulici tiež niečo stoja, podľa primátora projektant na petržalskom brehu zle odhadol podložie (dúfam, že výraz „odhadnúť podložie“ je len novinársky pojem, či slovná kreácia politika Ftáčnika, nie pracovný postup projektanta) a pod. Stavbári nebudú robiť zadarmo a mesto im nebude preplácať, čo im na očiach uvidí. Ibaže by mestské zastupiteľstvo podľahlo časovému stresu a poschvaľovalo niekoľkokrát navýšenie rozpočtu projektu. Primátor to bude mať jednoduché, postaví sa pred poslancov a povie, buď to schválite, alebo stavebník zastaví práce a prídeme o most aj eurofondy, zostanú nám len dlhy. Teda hodí to celé na poslancov. A takto to pôjde až do chvíle, kedy už každému bude jasné, že sa to nestihne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. Scenár, keď viera zvíťazí je asi najlepší. Most sa dostavia. Otázkou je len za akú cenu? Dokončí sa to po termíne a bez eurofondov (resp. vyplatené peniaze budeme vracať Bruselu)? O koľko bude musieť Bratislava zaplatiť viac oproti rozpočtu za most? Či, dokončí sa to včas, ale v pochybnej kvalite? Stavbári niekedy dokážu divy, akurát si trocha „zoptimalizujú“ technologické postupy, ktorých ovocie si bude Bratislava „vychutnávať“ až o pár rokov neskôr. Viem si predstaviť aj situáciu, kedy na most nepustia jedinú električku. Bratislava by mala asi svetový unikát. Mali by sme široký peší most, na ktorom by namiesto električiek jazdili maximálne cyklisti. Naháňanie termínov za každú cenu sa v stavebníctve nevypláca.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4. Najmenej pravdepodobný sa mi vidí scenár, kedy sa všetko stihne včas, v požadovanej kvalite a navýšené náklady sa zmestia do 10%-nej rezervy. No po bombovej skúsenosti s prieskumom dna Dunaja tomu nie celkom verím. Už dnes primátor priznáva, že stavba stojí o niekoľko stotisíc eur viac a že mešká, oficiálne o dva mesiace. Bývalý šéf mestského podniku Metro hovorí, že „Rozpočet je aj vzhľadom na doterajšie zmeny podhodnotený,“ . Takže musel by sa stať asi zázrak, aby to skončilo happy end-om.

Je ťažké povedať čo by sa malo vo veci Starého mosta robiť, aby projekt dopadol dobre. Je tam priveľa právnych, finančných a technických detailov, ktoré nie sú verejne známe. No rozhodne by som si dal pozor na projektovú dokumentáciu, keďže projektanti v ostatných rokoch flákajú svoju robotu. Stavbári by o tom vedeli veľa rozprávať. Projekty robia často neskúsení mladí projektanti, ktorí sú lacní, seniori to nemajú šancu skontrolovať, tlačí sa na najnižšie náklady a tým sa vypúšťa z procesu projektovania nemálo úkonov, ktoré by tam mali byť. Chyba v projekte znamená o.i. časové oneskorenie. Ak namiesto intenzívnej kooperácie medzi stavbármi a projektantmi sa bude bojovať s kompetenciami a zodpovednosťou, projekt zákonite krachne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Projekt manažment pre tejto stavbe je rovnako slabým článkom projektu. Najlepšie to dokumentuje zdržanie projektu o 2-3 mesiace, kvôli potencionálnym bombám v koryte Dunaja. Ten prieskum mal byť urobený mesiace pred rozoberaním pilierov mosta, aby bolo dostatok času na jeho riešenie , ak by vznikol problém. Tento projekt už nemá časovú rezervu, preto musí organizácia práce až do konca výstavby fungovať ako švajčiarske hodinky.

Obávam sa však, že pri tomto projekte vybuchnú nečakané míny počas a aj po výstavbe mosta. Ak sa napríklad zrušia niektoré autobusové spoje z Petržalky do mesta, aby prinútili ľudí prestupovať na Bosákovej do električiek, ešte aj tí, ktorí dnes jazdia MHD presadnú do áut. Ak sa nezačne urýchlene budovať náväzná električková trať po Janíkov dvor, električka bude chodiť cez most prázdna a potom si ten most skutočne zaslúži byť premenovaný na Potemkinov most .

Poznámka: Som kandidátom na poslanca do zastupiteľstva v mestskej časti Ružinov a kandidátom na poslanca do mestského zastupiteľstva.

Peter Frasch

Peter Frasch

Bloger 
  • Počet článkov:  82
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Pracujem v oblasti počítačových sieťových technológií. Zaujímam sa aj o ekonomiku, dopravu a vedu. Som členom strany OKS od jej založenia. ************************************* Blogy si píšem sám. Avšak nedostatok času poriadne prelúskať text spôsobuje, že sa v ňom vyskytujú gramatické chyby a nepresné formulácie, za ktoré sa ospravedlňujem. Verím, že obsah zostáva pre čitateľa dostatočne hodnotný. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéVerejné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu