Prioritou novej vlády musí byť podpora elektromobilov

Autor: Peter Frasch | 5.3.2012 o 8:09 | Karma článku: 4,94 | Prečítané:  449x

Volkswagen bude od roku 2013 vyrábať svoj prvý automobil na elektrický pohon na Slovensku. Budeme opäť len výrobnou dielňou, alebo sme schopní z tejto skutočnosti vyťažiť viac? Sme schopní postaviť na tzv. e-mobilite celý segment nášho priemyslu, vedy a školstva? Budú schopné vyrásť u nás start-up firmy, ktoré sa presadia svojimi inováciami na trhu s elektrickými automobilmi?  

Slovensko sa stalo výrobnou a servisnou republikou. Nemálo výrobných podnikov sa u nás usadilo, rovnako ako aj nadnárodných spoločností, ktoré poskytujú služby do celého sveta. Servisné centrá u nás majú spoločnosti ako AT&T, Dell, HP, Johnson Controls, či T-Systems, čo v praxi znamená, že poskytujú prácu pre relatívne dosť kvalifikovanú pracovnú silu. Avšak obrovským problémom Slovenska je naša neschopnosť inovovať. Práve v tejto činnosti by mala nájsť prácu najviac kvalifikovaná vrstva občanov Slovenska, inak nám bude ďalej utekať do zahraničia. Firmy u nás majú málo vývojových centier a spolupráca súkromného sektora so slovenskými vedeckými kapacitami je taktiež na nízkej úrovni. Ďalším nedostatkom našej inovačnej scény je slabý start-up segment, teda máme málo odvážnych ľudí schopných svoj nápad pretaviť do firmy. Je možné konštatovať, že na Slovensku  máme inovácie na veľmi nízkej úrovni.

Slovensko je malá krajina, preto si musí vybrať zopár sektorov, v ktorých sa zameria na inovatívne riešenia a bude ich podporovať. Jeden z tých sektorov by mal byť automobilový priemysel. Na Slovensku máme 3 továrne na automobily a v priamo susediacich krajinách je ich ďalších asi 8. Toto je ohromná priemyselná a technologická sila stredoeurópskeho regiónu, ktorú je potrebné využiť. Súčasný trend v automobilovom priemysle je hľadanie iných zdrojov pohonu ako sú produkty z ropy. Problémy s kolísaním a výškou ceny ropy zneisťujú podnikateľov  a tým aj hospodárstva v krajinách celého sveta. Obrovské dovozy ropy, krajinám zhoršujú výsledky zahraničného obchodu. Alternatívou je rozvoj elektromobilov, teda tzv. e-mobilita.

Slovensko má vedecké kapacity, aby sa zaradilo v krátkom čase medzi lídrov napríklad vo vývoji batérií do elektromobilov. Máme kapacity v oblastiach materiálového inžinierstva, elektrotechniky, strojárstva, no tieto je potrebné z časti nasmerovať na e-mobility segment priemyslu. Primárne ide o segment menších osobných e-áut, ktorý sa dostal technologicky na úroveň, ktorá je vhodná už aj do bežnej prevádzky.

Je potrebné vytvoriť združenie technologických firiem a vývojových pracovísk, ktorých spoločným menovateľom budú inovácie v oblasti e-mobility. Kooperácia subjektov združenia bude pôsobiť akceleračne na inovácie. Združenie bude platformou pre súkromný sektor, vedeckú obec a štátne inštitúcie na diskusie o technických, legislatívny a iných témach súvisiacich s e-mobilitou. Napríklad dôležitou otázkou je budovanie infraštruktúry pre e-autá. A to nejde len o nabíjacie stanice, ale aj o zabezpečenie dostatočnej kapacity prenosových sietí a zdrojov elektrickej energie.

Mojou ambíciou v parlamente (v prípade zvolenia) je presadiť ucelený strategický plán štátu zameraný na podporu e-mobility ako segmentu slovenského priemyslu, ako nosného zamerania vo vzdelávacom systéme (stredných a vysokých škôl) a vývoji. Považujem za dôležité, aby štát prijal systémové riešenie a označil e-mobilitu za svoju prioritu. Cieľom Slovenska musí byť, aby do konca volebného obdobia, teda marca 2016, bolo na slovenských cestách minimálne 10% áut s elektrickým pohonom.

 

***********************************************************************************************************

Vzhľadom na to, že kandidujem ako nezávislý na kandidátke hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti, považujem za dôležité upozorniť, že tento blog vyjadruje môj osobný postoj, a preto môže, ale nemusí byť v súlade s postojmi iných ľudí na našej občianskej kandidátke. V mnohých a hlavne zásadných názoroch sa všetci na kandidátke zhodujeme, sú však názory, v ktorých odmietame hrať falošnú hru na názorovú jednotu a otvorene priznávame aj názory rozličné. Túto skutočnosť však nepovažujeme za niečo, čo nás rozdeľuje, ale skôr za niečo, čo nás vzájomne obohacuje pri hľadaní cesty k pravde.

***********************************************************************************************************

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?